Testy i oferta diagnostyczna
Proszę o zapoznanie się z ofertą diagnostyczną poniżej testy na: IQ, zdolności muzyczne, zdolności językowe, osobowość, temperament, wskaźniki depresji, lęk, testy na pamięć, uszkodzenia OUN, problemy szkolne, problemy w komunikacji.
TESTY DO POMIARU INTELEKTU I ZDOLNOŚCI (DZIECI, MŁODZIEŻ, DOROŚLI)
SKALA INTELIGENCJI WECHSLERA DLA DZIECI
WERSJA ZMODYFIKOWANA (WISC-R)
Wiek | dzieci w wieku szkolnym (6 – 16 lat). Procedura: badanie indwidualne; przeciętnie ok. 60 minut |
Normy | dla dzieci w wieku od 6;0 do 16;11 lat (próba ogólnopolska). |
Zastosowanie | przede wszystkim w praktyce psychologicznej do diagnozy intelektu |
SKALA INTELIGENCJI WECHSLERA DLA DOROSŁYCH
WERSJA ZREWIDOWANA – WAIS-R(PL2)
Wiek | młodzież powyżej 16 lat,dorośli. |
Procedura | badanie indywidualne; przeciętnie 60 – 90 minut. |
Normy | dla osób w wieku od 16 do 79 lat (próba ogólnopolska). |
Zastosowanie | przede wszystkim w praktyce psychologicznej do diagnozy intelektu. |
OMNIBUS
Aleksandra Jaworowska, Anna Matczak (2002)
Wiek | studenci, dorośli z wyższym wykształceniem Procedura: badanie grupowe; czas ograniczony – 60 minut |
Normy | dla studentów oraz dla dorosłych z wyższym wykształceniem (próby incydentalne). |
Zastosowanie | przede wszystkim selekcja |
TEST ZDOLNOŚCI JĘZYKOWYCH (TZJ)
Marcin Wojtowicz (2006)
Wiek | uczniowie kończący naukę w szkole podstawowej, uczęszczający do gimnazjum, dorośli Procedura: badanie grupowe; bez ograniczenia czasu; przeciętnie 50 minut |
Normy | dla uczniów kończących szkołę podstawową, uczniów gimnazjum oraz osób dorosłych. |
Zastosowanie | selekcja uczniów do profilowanych klas językowych, poradnictwo pedagogiczne, prognoza możliwości szybkiego opanowania nowego języka obcego. |
KWESTIONARIUSZ TWÓRCZEGO ZACHOWANIA (KANH)*
Stanisław Popek (2000)
Wiek | od 12;6 r.ż., dorośli |
Procedura | badania indywidualne i grupowe; bez ograniczenia czasu |
Zastosowanie | w poradnictwie do oceny uzdolnień twórczych |
TESTY OSOBOWOŚCIOWE (DZIECI, MŁODZIEŻ, DOROŚLI)
TEST APERCEPCJI TEMATYCZNEJ DLA DZIECI
WERSJA Z POSTACIAMI ZWIERZĄT (CAT-A)
Leopold Bellak, Sonya Sorel Bellak (polskie wydanie: 1987)
Wiek | dzieci od 3 do 10 lat. Procedura: badanie indywidualne; bez ograniczenia czasu |
Zastosowanie | w praktyce psychologicznej, do diagnozy osobowości. |
TEST APERCEPCJI TEMATYCZNEJ DLA DZIECI
WERSJA Z POSTACIAMI LUDZI (CAT-H)
Leopold Bellak, Sonya Sorel Bellak (polskie wydanie: 1987)
Wiek | dzieci od 3 do 10 lat. |
Procedura | badanie indywidualne; bez ograniczenia czasu |
Zastosowanie | w praktyce psychologicznej, do diagnozy osobowości |
TEST SZONDIEGO*
EKSPERYMENTALNA DIAGNOSTYKA POTRZEB
(1996)
Projekcyjny test osobowości.
Opis | Opis: materiał testowy stanowią zdjęcia ludzkich twarzy – 6 serii, po 8 portretów każda. Zadaniem badanego jest wybór dwóch najbardziej i dwóch najmniej sympatycznych portretów. |
Zastosowanie | do diagnozy osobowości. |
* Wydawcą testu jest wydawnictwo ERDA
INWENTARZ DO OCENY PŁCI PSYCHOLOGICZNEJ (IPP)
Alicja Kuczyńska (1992)
Wiek | dorośli. |
Procedura | badanie grupowe; bez ograniczenia czasu; przeciętnie 10 minut. |
Zastosowanie | IPP jest narzędziem służącym do oceny płci psychologicznej jednostki. Płeć psychologiczna rozumiana jest jako spontaniczna gotowość do posługiwania się wymiarem płci w odniesieniu do siebie i świata. |
SKALA INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ – TWARZE (SIE-T)
Anna Matczak, Joanna Piekarska, Elżbieta Studniarek
Wiek | młodzież od 16. roku życia i dorośli |
Procedura | badania grupowe lub indywidualne, bez ograniczenia czasu; przeciętnie 15 – 20 minut. Test służy do pomiaru zdolności do rozpoznawania ekspresji mimicznej; zdolność ta traktowana jest jako jeden z podstawowych komponentów inteligencji |
Zastosowanie | w badaniach naukowych oraz – jako narzędzie pomocnicze – w praktyce diagnostycznej (poradnictwo, doradztwo, selekcja). |
TEST ZAINTERESOWAŃ*
Erich Mittnecker, Walter Toman
Polska adaptacja: Elżbieta Renata Dajek (1995)
Wiek | młodzież. |
Procedura | badanie indywidualne lub grupowe; bez ograniczenia czasu; przeciętnie 25 minut. Służy do pomiaru zainteresowań. Normy: dla uczniów klasy VIII szkoły podstawowej oraz uczniów klasy III liceum ogólnokształcącego (młodzież warszawska). |
Zastosowanie | w poradnictwie zawodowym. |
* Wydawcą testu jest wydawnictwo ERDA
TEST PIRAMID BARWNYCH*
Rober Heiss, Petra Halder (polskie wydanie: 1995)
Wiek | starsze dzieci, młodzież, dorośli. |
Procedura | badanie indywidualne; bez ograniczenia czasu. Projekcyjna metoda badania afektywnej struktury osobowości człowieka. |
Zastosowanie | w praktyce psychologicznej, do diagnozy afektywności starszych dzieci, młodzieży i dorosłych. |
* Wydawcą testu jest wydawnictwo ERDA
Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji (WKP)
Anna Matczak, Aleksandra Jaworowska, Anna Ciechanowicz, Ewa Zalewska, Joanna Stańczak (2006)
Wiek | uczniowie gimnazjum, szkół średnich, dorośli |
Procedura | grupowe i indywidualne; bez ograniczenia czasu, przeciętnie 20 minut.Kwestionariusz pozwalający na diagnozę preferencji w zakresie zainteresowań typami czynności oraz warunków pracy. Pozwala na wygenerowanie listy preferowanych i odradzanych zawodów |
Zastosowanie | wyniki kwestionariusza mogą okazać się pomocne w wyborze kierunku kształcenia i dokształcania się, w wyborze zawodu, w podejmowaniu decyzji o zmianie kwalifikacji itp. |
Inwentarz Osobowości NEO-PI-R
P. T. Costa Jr, R. R. McCrae
Polska adaptacja i podręcznik: Jerzy Siuta
Wiek | młodzież i dorośli |
Procedura | badanie indywidualne lub grupowe, bez ograniczenia czasu (przeciętnie trwa 35 – 45 minut). |
Normy | stenowe, dla dwu grup wieku: 17 – 29 lat i 30 – 79, osobno dla kobiet i mężczyzn, opracowane na podstawie badania próby obejmującej 603 osoby różniące się wiekiem, płcią, poziomem wykształcenia i miejscem zamieszkania. |
Zastosowanie | Narzędzie rekomendowane zarówno do celów badań naukowych, jak i do stosowania w diagnozie indywidualnej dokonywanej na potrzeby praktyki, w tym zwłaszcza w obszarze psychologii klinicznej, psychologii zdrowia i medycyny behawioralnej, a także w dziedzinach edukacji oraz doradztwa zawodowego i selekcji |
FORMALNA CHARAKTERYSTYKA ZACHOWANIA
– KWESTIONARIUSZ TEMPERAMENTU (FCZ-KT)
Bogdan Zawadzki, Jan Strelau (1997)
Wiek | młodzież, dorośli |
Procedura | badanie indywidualne lub grupowe; bez ograniczenia czasu, przeciętnie 30 minut. Kwestionariusz do diagnozy podstawowych, biologicznie zdeterminowanych wymiarów osobowości, opisujących formalne aspekty zachowania |
Normy | Normy staninowe, opracowane na podstawie badania próby obejmującej przeszło 4000 osób, podane są dla sześciu grup wieku (15 – 19 lat, 20 – 29 lat, 30 – 39 lat, 40 – 49 lat, 50 – 59 lat i 60 – 80 lat), oddzielnie dla mężczyzn i kobiet. |
Zastosowanie | W poradnictwie zawodowym, wychowawczym, w badaniach naukowych i klinicznych., do diagnozy temperamentu. |
METODA KONFRONTACJI Z SOBĄ
Hubert J. M. Hermans
Polska adaptacja: Piotr Oleś (1992)
Wiek | osoby powyżej 15 roku życia o co najmniej przeciętnym poziomie inteligencji. |
Procedura | badanie indywidualne; przebiega w kilku etapach, z których każdy trwa 1-2 godziny.Jest to metoda badania doświadczenia człowieka, jednocześnie umożliwiająca mu lepsze samopoznanie. |
Opis | Metoda Konfrontacji z Sobą oparta jest na fenomenologicznej koncepcji osobowości H.J.M. Hermansa. Pacjent (badany) ma sformułować odpowiedzi na szereg pytań, dokonując w ten sposób przeglądu tego wszystkiego, co aktualnie uważa za ważne w swoim życiu. W w yniku badania uzyskuje całościowy, uporządkowany obraz własnego doświadczenia. Analiza wyników ma charakter zarówno jakościowy, jak i ilościowy. Metoda Konfrontacji z Sobą przeznaczona jest dla osób mających motywację do samopoznania lub zmiany. |
Zastosowanie | jest to metoda przede wszystkim psychoterapeutyczna, ale może być stosowana do celów badawczych i diagnostycznych. Najbardziej typowym zastosowaniem Metody Konfrontacji z Sobą jest wykorzystanie jej w poradnictwie dla osób przeżywających trudności i problemy, kryzysy tożsamości, konflikty z innymi lub poważne trudności decyzyjne. |
KWESTIONARIUSZ NADZIEI PODSTAWOWEJ (BHI-12)
Jerzy Trzebiński, Mariusz Zięba (2003)
Wiek | młodzież szkolna (powyżej 16. roku życia) lub studiująca oraz dorośli z wykształceniem co najmniej średnim. |
Procedura | badania grupowe lub indywidualne; czas badania nie przekracza 10 minut. Mierzona kwestionariuszem BHI-12 nadzieja podstawowa rozumiana jest, zgodnie z teorią E. Eriksona, jako przeświadczenie jednostki o uporządkowaniu i sensowności świata oraz jego przychylności ludziom. Przeświadczenie to stanowi czynnik warunkujący konstruktywne reagowanie człowieka na zmiany i przełomowe wydarzenia, zwłaszcza na sytuacje ponoszenia nieodwracalnych strat. |
Zastosowanie | w badaniach naukowych oraz w diagnozie indywidualnej (zwłaszcza przy prognozowaniu łatwości adaptacji, sposobów reagowania na stres i traumę oraz szans oddziaływań edukacyjnych czy psychoterapeutycznych). |
INWENTARZ STANU I CECHY LĘKU (STAI)
C.D. Spielberger, R.L. Gorsuch, R.E. Lushene
Polska adaptacja STAI: C. D. Spielberger, J. Strelau, M. Tysarczyk, K. Wrześniewski
Podręcznik: T. Sosnowski, K. Wrześniewski, A. Jaworowska, D. Fecenec
Wydanie trzecie, rozszerzone (2006)
Wiek | młodzież w wieku 15 i 16 lat, dorośli (21 – 79 lat), żołnierze zasadniczej służby wojskowej |
Procedura | Badanie indywidualne lub grupowe; bez ograniczenia czasu, przeciętnie 15-20 minut. |
Zastosowanie | STAI jest narzędziem przeznaczonym do badania lęku rozumianego jako przejściowy i uwarunkowany sytuacyjnie stan jednostek Zastosowanie: do diagnozy przesiewowej i indywidualnej; skala X-1 przydatna dodatkowo w badaniach eksperymentalnych wymagających rejestrowania zmian nasilenia lęku.i oraz lęku rozumianego jako względnie stała cecha osobowości. |
INWENTARZ STANU I CECHY LĘKU DLA DZIECI (STAIC)
C.D. Spielberger, C.D. Edwards, R.E. Lushene, J. Montuori, D. Platzek
Polska adaptacja: C.D. Spielberger, T. Sosnowski, D. Iwaniszczuk
Podręcznik: T. Sosnowski, K. Wrześniewski, A. Jaworowska, D. Fecenec
Podręcznik: Aleksandra Jaworowska (2005)
Wiek | dzieci, młodzież |
Procedura | badanie indywidualne lub grupowe; bez ograniczenia czasu; przeciętnie 15-20 minut ISCL jest narzędziem przeznaczonym do badania lęku rozumianego jako przejściowy i uwarunkowany sytuacyjnie stan jednostki oraz lęku rozumianego jako względnie stała cecha osobowości. |
Normy | dla uczniów w wieku 10-14 lat. |
Zastosowanie | do diagnozy przesiewowej – w celu wyłonienia dzieci, które mogą mieć trudności w funkcjonowaniu szkolnym oraz indywidualnej – przy diagnozie przyczyn niepowodzeń szkolnych; skala C-1 może być przydatna dodatkowo w badaniach eksperymentalnych wymagających rejestrowania zmian nasilenia lęku a skala C-2 w wykrywaniu dzieci o skłonnościach neurotycznych. |
OCENA ZDROWIA PSYCHICZNEGO wg D. Goldberga*
David Goldberg
Polska adaptacja: Zofia Makowska, Dorota Merecz
Wiek | dorośli |
Procedura | badania indywidualne lub grupowe; czas badania na ogół nie przekracza 10 min. Kwestionariusze Ogólnego Stanu Zdrowia GHQ-12 i GHQ-28 służą do oceny stanu zdrowia psychicznego osób dorosłych. Pozwalają na wyłonienie osób, których stan psychiczny uległ czasowemu lub długookresowemu załamaniu w wyniku doświadczanych trudności, problemów lub na skutek choroby psychicznej oraz takich, u których występuje istotne ryzyko zaburzeń zdrowia psychicznego |
Normy | opracowano normy stenowe (oddzielne dla kobiet i mężczyzn) dla pracujących osób dorosłych, pacjentów podstawowej opieki zdrowotnej. |
Zastosowanie | badania przesiewowe mające na celu ujawnienie osób z zaburzeniami psychicznymi oraz badania kondycji psychicznej różnych populacji. |
* Wydawcą testu jest Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi
KWESTIONARIUSZ RETROSPEKTYWNEJ OCENY POSTAW RODZICÓW*
Opis: Narzędzie składa się z dwóch kwestionariuszy – do oceny postaw ojca i matki osobno. Każdy z kwestionariuszy zawiera po 50 stwierdzeń, badany ustosunkowuje sie do nich na pięciopunktowej skali. Narzędzie pozwala na retrospektywną ocenę rodziców w zakresie pięciu postaw rodzicielskich: akceptacji/odrzucania, wymagania, autonomii, niekonsekwencji i ochraniania.
Rzetelność: wysoka zgodność wewnętrzna wszystkich pięciu wymiarów.
Trafność: zbadana trafność kryterialna (jako kryterium m. in.: staż małżeński, wychowywanie się w rodzinie z problemami alkoholowymi, choroba somatyczna, osadzenie w więzieniu); korelacje z NEO-FFI.
Normy: stenowe, osobno dla kobiet i mężczyzn w wieku 20 – 60 lat.
Zastosowanie: do diagnozy indywidualnej; do badań naukowych.
TESTY NEUROPSYCHOLOGICZNE
ZESTAW PRÓB DO BADANIA PROCESÓW POZNAWCZYCH U PACJENTÓW Z USZKODZENIAMI MÓZGU
Włodzimierz Łucki
Wydanie drugie (poprawione i rozszerzone) (1995)
Zestaw Prób nie ma charakteru testu. Wykorzystywany jest w badaniu klinicznym osób wykazujących objawy zaburzeń po uszkodzeniu centralnego układu nerwowego. Zestaw pomaga w określeniu charakteru i rozmiarów zaburzeń, w podjęciu decyzji dotyczących metod rehabilitacji zaburzonych funkcji a wreszcie – w ocenie stopnia, w jakim owe zaburzone funkcje zostały przywrócone w wyniku prowadzonych zajęć.
DIAGNOZOWANIE USZKODZEŃ MÓZGU (DUM)
wg F. Hillersa
Sigrid Weidlich, Georg Lamberti (1996)
Wiek | dzieci, młodzież, dorośli |
Procedura | badanie indywidualne; bez ograniczenia czasu. Jest to metoda przeznaczona do oceny zaburzeń pamięci, w czasie uczenia się na materiale figuralnym. |
Normy | Normy (dane niemieckie): dla dzieci i młodzieży (5-21 lat) oraz dla dorosłych. |
Zastosowanie | diagnoza neuropsychologiczna, badania przesiewowe. |
TEST PAMIĘCI WZROKOWEJ BENTONA
Polska normalizacja
Aleksandra Jaworowska (2007)
Praca zawiera wyniki polskiej normalizacji Testu Pamięci Wzrokowej Bentona. Test ten służy do badania pamięci i percepcji wzrokowej.
Normy | dla populacji w wieku 5 – 25 lat oraz 55 – 75 lat, osobno dla każdej wersji testu |
Zastosowanie | diagnoza neuropsychologiczna, badania naukowe |
AFA-SKALA*
Skala do badania mowy dziecka z niedokształceniem mowy o typie afazji. Jak badać mowę dziecka afatycznego?
Anna Paluch, Elżbieta Drewniak-Wołosz, Lucyna Mikosza (2003)
Wiek | przedszkolny i młodszy szkolny |
Procedura | badanie indywidualne za pomocą zestawu prób. Narzędzie służy do oceny sprawności językowej i komunikacyjnej dziecka. |
Opis | Skala składa się z 9 prób opartych na materiale werbalnym i graficznym o przydatności potwierdzonej w codziennej praktyce Autorek; dokładnemu zapisowi i późniejszej analizie poddaje się wszystkie werbalne i niewerbalne reakcje dziecka. |
WZROKOWO-MOTORYCZNY TEST GESTALT
BENDER
Autor testu: Lauretta Bender (1998)
Wiek | dzieci, młodzież, dorośli |
Procedura | badanie indywidualne; bez ograniczenia czasu |
Test służy do badania orientacji przestrzennej w toku kopiowania dziewięciu wzorów rysunkowych.
Powszechnie stosowany w badaniach klinicznych przy diagnozowaniu różnych rodzajów organicznych schorzeń mózgu, upośledzenia umysłowego, psychoz alkoholowych, demencji starczej. Stosowany także do wykrywania przypadków symulacji upośledzenia umysłowego i chorób psychicznych.
Normy (tylko dane amerykańskie): dla dzieci w wieku 3-11 lat oraz dla dorosłych.
Zastosowanie: diagnoza neuropsychologiczna, badania naukowe
JAK POMÓC DZIECKU Z PROBLEMAMI W OBSZARZE FUNKCJONOWANIA W SZKOLE ?
KWESTIONARIUSZ JA I MOJA SZKOŁA *
Elżbieta Zwierzyńska, Andrzej Matuszewski (2002)
Wiek | dzieci od 10 do 15 lat |
Procedura | badanie indywidualne (w uzasadnionych przypadkach także grupowe); bez ograniczenia czasu – przeciętnie około 20 minut. Kwestionariusz przeznaczony jest do badania motywacji do nauki oraz lęku szkolnego |
Normy | stenowe dla dziewcząt i chłopców z klas IV-VI szkół podstawowych oraz z klas I i II gimnazjum. |
Zastosowanie | w diagnozowaniu czynników emocjonalno-motywacyjnych wpływających na poziom osiągnięć szkolnych dziecka. |
*Wydawcą testu jest wydawnictwo CMPP
KWESTIONARIUSZE „KLASA WOBEC MNIE”, „JA WOBEC KLASY” (KWM)*
Anna Zwierzyńska i Andrzej Matuszewski (2006)
Wiek | dzieci od 10 do 15 lat |
Procedura | przede wszystkim badania indywidualne; badany wypełnia oba kwestionariusze; czas badania nieograniczony – przeciętnie wynosi 30 minut. Zestaw kwestionariuszy stworzono na potrzeby diagnozy nieprzystosowanie społecznego dzieci w klasie szkolnej. |
Normy | dziewczęta i chłopcy z IV-VI klasy szkoły podstawowej oraz I-III klasy gimnazjum. |
Zastosowanie | diagnozowanie nieprzystosowania społecznego dzieci w sytuacji szkolnej. |
*Wydawcą testu jest Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
TEST KOMUNIKACJI ZADANIOWEJ RODZIC-DZIECKO (TKZ R-D)*
Anna Frydrychowicz (2003)
Wiek | Test służy do diagnozy efektywności zachowań komunikacyjnych dziecka i rodzica w sytuacjach zadaniowych. |
Procedura | badanie indywidualne dziecka i rodzica w sytuacji wykonywania przez nich zadania testowego; przeciętnie badanie zajmuje kilkanaście minut |
Normy | tymczasowe normy stenowe dla dwu poziomów wieku: 6-7 i 8-9 lat (skala D) oraz trzech poziomów wykształcenia rodziców (skala R). |
Zastosowanie | poradnictwo szkolne (optymalizowanie pomocy w nauce udzielanej dzieciom przez rodziców czy profesjonalistów). |
* Wydawcą testu jest Centrum Metodyczne Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego
TEST STOSUNKÓW SZKOLNYCH (TSS)*
Polska adaptacja: Elżbieta Zwierzyńska (2000)
Wiek | dzieci od 10 do 14 lat |
Procedura | badanie indywidualne; bez ograniczenia czasu; przeważnie 30 minut |
Zastosowanie | w pracy psychologa szkolnego |
TSS jest testem projekcyjnym. Służy do badania obrazu relacji interpersonalnych, związanych z nauką szkolną u dzieci.
* Wydawcą testu jest Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
WCZESNE WYKRYWANIE ZABURZEŃ ROZWOJOWYCH – JUŻ OD 2 MIESIĄCA ŻYCIA, ZBADAJ SWOJE DZIECKO.
Dziecięca Skala Rozwojowa DSR
DSR
Autorzy: Anna Matczak, Aleksandra Jaworowska, Anna Ciechanowicz, Diana Fecenec, Joanna Stańczak, Ewa Zalewska (2007)
Wiek | małe dzieci (od 2 miesięcy do 3 lat). |
Procedura | badanie indywidualne, bez ograniczenia czasu; czas badania: 30 – 60 minut. |
Test służy do diagnozowania aktualnego poziomu rozwoju dziecka.
Opis: na DSR składa się Skala Wykonaniowa i Skala Obserwacyjna. Skala Wykonaniowa zawiera 10 testów (Manipulacja, Percepcja, Bazgranie i rysowanie, Klocki, Porównywanie, Pamięć, Mowa, Słownik, Zachowania społeczne i Motoryka). Dziecko jest badane testami przeznaczonymi dla jego wieku. Naukę przeprowadzania badania ułatwia film. Wynikiem ogólnym w Skali Wykonaniowej jest suma punktów otrzymanych w wykonywanych testach. Poczynając od 4. miesiąca życia można przeprowadzić analizę profilową. Skala Obserwacyjna pozwala na podstawie obserwacji dziecka w trakcie badania ocenić cechy jego temperamentu: Wigor, Adaptacyjność, Rytmiczność i Wrażliwość.
Rzetelność: wysoka zgodność wewnętrzna i stabilność bezwzględna wyniku ogólnego, nieco niższa poszczególnych testów.
Trafność: wyniki w Skali Wykonaniowej wzrastają wraz z wiekiem i różnicują dzieci z zaburzeniami neurologicznymi.
Normy: dla dzieci w wieku 0;2(0) – 0;5(30) w odstępach dwutygodniowych, dla dzieci starszych w odstępach miesięcznych.
Zastosowanie: wczesne wykrywanie sygnałów zaburzeń i opóźnień w rozwoju; wykrywanie słabych i mocnych stron funkcjonowania dziecka; ocena ważnych dla rozwoju cech temperamentu; może służyć do badań przesiewowych, do określania kierunku oddziaływań stymulacyjnych lub korekcyjnych.
Skala Dojrzałości Umysłowej COLUMBIA
COLUMBIA
Autorzy testu: Bessie B. Burgemeister, Lucille Hollander Blum, Irving Lorge
Polska standaryzacja: Anna Ciechanowicz (1990)
Wiek | dzieci od 4 do 10 roku życia. |
Procedura | badanie indywidualne; bez ograniczenia czasu; przeciętnie 20-25 minut. |
Test niewerbalny służący do oceny poziomu dojrzałości umysłowej dziecka, definiowanej jako „zdolność do rozumowania”.
Opis: test składa się z 70 tablic z rysunkami (3 tablice przykładowe i 67 tablic stanowiących właściwe zadania). Zadaniem osoby badanej jest wskazanie na każdej z tablic rysunku nie wiążącego się z pozostałymi.
Rzetelność: wysoka zgodność wewnętrzna i stabilność bezwzględna.
Trafność: istotne korelacje z ocenami szkolnymi.
Normy: dla dzieci od 4 do 10 roku życia (próba ogólnopolska).
Zastosowanie: diagnoza rozwoju umysłowego. Test szczególnie przydatny do badania dzieci głuchych oraz cierpiących na porażenie mózgowe.
Tekst pochodzi ze strony internetowej Pracowni Testów Psychologicznych PTP